Elk seizoen gaan er weer een heleboel shopadvisors op pad in zowel Nederland als België. Wie zijn deze shopadvisors? Wat vinden ze het leukst aan het werk? En wat maken ze allemaal mee? Wij interviewden ze voor jou!

Wilma Wildenburg – omgeving: Nieuwkoop (Zuid-Holland)

Hoelang al shopadvisor: 17 jaar, gestart in augustus 2002

Hoe ben jij terecht gekomen bij Tom-Du?
In 1994 werkte ik voor Junckers parketvloeren op de Huishoudbeurs in Amsterdam waar Tom-Du ook aanwezig was met hun verleidelijke stand. Destijds werden er ook consulenten gezocht en ik heb hiervoor een kaartje meteen ingevuld. Ook al had ik destijds nog geen kinderen leek het me meteen wel heel leuk. Uiteindelijk heeft het maar liefst 8 jaar geduurd voordat ik een berichtje kreeg vanuit Weesp (en er plek was in mijn omgeving). Mijn jongste was toen net 2 jaar geworden. Na een hele goede woordenwisseling ben ik vol enthousiasme gestart. Ik had enorm geluk dat ik een lijst van gastvrouwen van mijn voorgangster kon overnemen. Ik startte meteen dat seizoen met maar liefst 35 party’s.

Wat is het leukste aan shopadvisor zijn?
Wat mij vooral aantrok was het contact met de gastvrouwen, klanten en kinderen. Geweldig zijn de reacties van de klanten die na ontvangst foto’s sturen van hun kids in hun nieuwe mooie Tom-Du kleding. En vaak hoor ik dat de kleding gebruikt wordt voor de schoolfoto! Een blijvende herinnering! Daarnaast is het fijn dat je je eigen agenda kunt invullen en je “eigen winkel” hebt. Doordat het seizoenswerk is, is het goed te combineren met mijn andere werkzaamheden en heb ik ook nog tijd met mijn gezin over.

Hoeveel party’s bezoek jij gemiddeld per seizoen? Hoeveel tijd ben je hieraan kwijt?
Inmiddels doe ik nu 20 kledingparty’s per seizoen. Hier ben ik gedurende het seizoen ongeveer 14 uur per week aan kwijt.

Doe je hiernaast ook ander werk, zo ja, wat voor werk?
Naast mijn werk voor Tom-Du werk ik 24 uur per week in De Hardloopwinkel in Bodegraven. Een speciaalzaak in hardloopschoenen, wandelschoenen en aanverwante artikelen. Een gezellige en afwisselende baan met eigenlijk alleen maar leuke klanten.

‘Ik startte meteen dat seizoen met maar liefst 35 party’s’

Wat zijn je favoriete items in de huidige collectie?
Mijn favoriete items bij de jongens zijn de Johnny, Haidar en Kasper. Bij de meisjes de Anouk, Maxime, Nikkie, Lincey en de Mabel. Het is zo jammer dat mijn kids geen Tom-Du meer passen…

Heb je veel contact met andere shopadvisors/mensen op kantoor?
Aan het begin van het seizoen zien we de meeste collega’s bij de brunch. We zien elkaar natuurlijk altijd bij het ophalen van de collectie. Daarnaast zie ik aan het einde van het seizoen de meeste shopadvisors ook nog op de regiovergadering bij mij thuis. Er is zelfs ook een groepsapp die we regelmatig gebruiken. Het contact met de mensen op kantoor verloopt altijd prima. Ik heb sowieso wekelijks contact met Henriette. Met Ingrid van de ruil mail ik regelmatig. En zo af en toe heb ik contact met Irma en Sigrid.

Wat is jouw leukste herinnering in de tijd als shopadvisor?
Inmiddels ben ik al 17 jaar werkzaam voor Tom-Du, dat had ik van tevoren niet gedacht! Ik heb hierdoor al vele leuke momenten mee mogen maken. Wat me vooral is bijgebleven zijn de aardige reacties van de gastvrouwen en de foto’s die je krijgt toegestuurd van de kids in hun nieuwe kleding! Echt ontzettend leuk! Ook de tekeningen van de kinderen die ik heb gekregen zijn echt super lief! De kids vinden het vaak heel bijzonder dat er een winkel in hun huis wordt opgezet. 1 meisje vond het zelfs het zo leuk dat ze me vroeg om “de winkel” de volgende keer bij haar op de slaapkamer te maken! Natuurlijk mogen ze van mij altijd meehelpen met het ophangen van de kleding en de koekjes uit delen. Ook zijn er meerdere kinderen geweest die het geweldig vonden om er een hele modeshow van te maken. En dan enthousiast overheen te gaan lopen. Naast de vrouwen en kids vinden sommige mannen het ook gezellig als je er bent. Zoals die keer in Alphen aan den Rijn. Na contact te hebben gehad met zijn vrouw vroeg haar man of ik er nog was en en een halfuur later kwam hij thuis met 3 broodjes kroket. Toch leuk om zo een avondje Tom-Du mee af te sluiten.

‘Met een goede sfeer op een party wordt ook meer verkocht.’

Hoe ga je om met kritische klanten?
Ik denk er wel goed over na. Ik laat ze hun verhaal doen en geef dan aan dat ik een gepaste oplossing voor ze ga zoeken. Meestal komen we er wel uit. Mocht een klant twijfelen over een aankoop geef ik haar altijd aan geen bestelling te plaatsen, maar er nog even over na te denken. Een foldertje geef ik dan mee en het gebeurt dan regelmatig dat een bestelling volgt..

Welke eigenschappen heb je nodig om een goede shopadvisor te zijn?
Ten eerste moet je wel echt communicatief sterk zijn en dus makkelijk contacten kunnen leggen. Een ‘mensen’ mens zijn noem ik het ook wel. Naast socialiteit is spontaniteit ook een belangrijke factor. Met een goede sfeer op een party wordt ook meer verkocht. Je commerciële ingesteldheid moet ook aardig hoog zijn. En als laatste kun je het je ook absoluut niet veroorloven om chaotisch te zijn. Goed plannen is dus cruciaal. Bij de party’s zelf is al genoeg rumoer.

’het IS fijn dat je je eigen agenda kunt invullen. Doordat het seizoenswerk is, is het goed te combineren met mijn andere werkzaamheden en heb ik ook nog tijd met mijn gezin over’

Welke uitdagingen kom je tegen als shopadvisor, en hoe ga je hiermee om?
De grootste uitdaging is wel om met alle gastvrouwen een passende afspraak te maken. Dat kan wel even puzzelen zijn. In verband met de voorraad willen veel dames toch graag aan het begin van het seizoen een afspraak , maar soms is dan nog niet alles binnen helaas… Dat kan dus wel eens tot problemen zorgen, maar gelukkig komt alles uiteindelijk wel goed. Een andere uitdaging is als een artikel echt uitverkocht is. Gelukkig kan ik met behulp van Ingrid het vaak toch nog wel uitleveren. Dan zijn de klanten enorm blij en ik natuurlijk ook! En als laatste zijn de ruilingen soms ook wel uitdagingen op zich. Deze doe ik bijna altijd zelf. Soms duurt het even voordat er een passende afspraak gemaakt kan worden, maar de klant is altijd erg blij als de ruiling aan haar deur weer geregeld is.

Is shopadvisor zijn goed te combineren met het gezinsleven?
Ja zeker, het is alleen wel belangrijk dat je goede afspraken maakt met je partner en kinderen. Hierbij komt ook goed plannen van pas. Toen de kinderen klein waren hadden ze het amper door dat ik weg was geweest in de avond, dus dat was erg makkelijk en ook toen ze wat ouder waren was het geen probleem. Het beste is om duidelijk zijn en zorgen dat alles klaar staat en in de auto ligt voordat je gaat eten. Dan kun je rustig eten en met je gezin tijd doorbrengen en daarna meteen door naar je party.

Heb jij nog goede tips voor beginnende shopadvisors?
Vraag aan je vriendinnen en bekenden of ze allemaal apart van elkaar een party willen organiseren. En probeer zoveel mogelijk naamsbekendheid te maken in je woon- en werkomgeving. En flyeren bij kinderdagverblijven, scholen (als dat mag natuurlijk), verenigingen en verloskundigen. Contacten leggen is zeer bepalend voor de doorloop van je party’s. Voor de rest zou ik de ruilingen zelf doen. Zo bouw je een goede band op met je klanten en wordt kopen bij jou wellicht een gun factor.

‘vaak hoor ik dat de kleding gebruikt wordt voor de schoolfoto! Een blijvende herinnering!’

Vertel in het kort hoe jouw dag als shopadvisor er uit ziet:
Als eerste check ik mijn mail/app en de site van Tom-Du, print de leverdatumlijst uit en maak mijn tas klaar. Natuurlijk gaan daar ook de koekjes en chocolaatjes in voor de gastvrouw. Altijd leuk om op deze manier bij je klant binnen te komen. Dan laad ik mijn auto vol en zorg er voor dat alles voor het eten klaar staat, zo kan ik snel na het eten vertrekken. Bij aankomst bij de gastvrouw krijg ik altijd hulp van haar en/of van de kinderen. En die zijn altijd dol enthousiast! Als de rekken gevuld zijn en de uitverkoop op de tafel ligt zijn vaak de meeste klanten al binnen en kunnen we starten met de avond! Het is altijd leuk om iets te vertellen over Tom-Du en de nieuwe collectie en wat leuke items uit het rek te tonen. Dit gaat echter niet altijd zo. Je kunt ook inloop-avonden hebben. Zeker als je vaker bij dezelfde gastvrouw bent geweest lopen de klanten in en uit. Ook prima! Aan het einde van de avond maak ik nog een gezellig praatje met de gastvrouw en maak ik alvast een nieuwe afspraak voor het volgende seizoen (erg handig want dit scheelt je veel tijd en de klanten blijven in dezelfde volgorde staan). We ruimen dan samen op en thuis verwerk ik de order in het computersysteem. Ik heb iedere dag wel even een momentje waarop ik mijn mail doe of een appje stuur naar een klant. Dus tijdens het seizoen ben je er wel regelmatig veel interactie met klanten. Het fijne is echter dat je deze tijd zelf kunt invullen! Dat maakt het werk extra leuk!

Lees hier het verhaal van José, onze shopadvisor uit Schijndel.

Ook shopadvisor worden? Klik hier!

Wat vinden mensen van Tom-Du?

© 2020 tom-du.nl   |   Ontwikkeld door Wefabric